Perusbisse on hyvin usein vaalea Lager-olut. Suomessa kaikista ostetuista oluista näitä vaaleita Lagereita taitaa olla aika reilusti suurin osa. Valvirahan ei voi lainsäädännön vuoksi erotella alkoholitilastoissaan oluet kuin pintahiiva, pohjahiiva ja muut kategorioihin.
Perusbisse kuuluu pohjahiivaoluisiin, joiden osuus kaikista myydyistä oluista oli nopeasti, lyhyellä matikalla laskettuna 98%. Melkoinen markkinajohtaja siis. Saksan vastaavia lukuja en vielä etsinyt, mutta mielenkiinnosta taidan nekin jostain kaivaa. Samoin kuin joudun vielä selittämään itselleni pinta- ja pohjahiivojen eroavaisuuden. Vaikka sekin luento on minulle useasti pidetty.
Anyways, oluihin olen tutustunut alun alkaen vaaleilla Lagereilla, kuten varmasti yli 98% suomalaisista nuorista. Nykyään valitsen kuitenkin aina jotakin muuta. Nyt kuitenkin odottaa jääkaapissa kylmenemistään eräskin Kekkonen. Sen aion nauttia heti sopivan tilaisuuden tullen, ja tietenkin arvostella sen sitten tänne.
(lähde ja tilasto: http://www.valvira.fi/ohjaus_ja_valvonta/alkoholi/tilastot)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti